Week 8: De operatie kamer!

19 juni 2018

Week 8: de operatie kamer (theatre)

Om 8:00 sta ik op de operatie kamer, ik heb er erg veel zin in! Vooral omdat dit echt de dingen zijn die we niet zomaar in Nederland mogen zien.
We beginnen met een keizersnede, dit meisje was pas 18 en doordat het kindje te groot was kon het niet normaal geboren worden. Ze maken elke keer een klein sneetje door elke laag. Daarna gaan ze verder met met het gat oprekken, gewoon door te trekken maar dit gaat met een hoop kracht! Dit doen ze om ervoor te zorgen dat ze het kindje niet beschadigt raakt door het mes. Ik mocht de baby ontvangen, afdrogen, wegen en de navelstreng door knippen! Erg leuk om te zien en te doen!
Daarna kwam er een vrouw voor een baarmoeder verwijdering, de operatie ging goed maar de baarmoeder was behoorlijk groot. Achteraf sneed de chirurg de baarmoeder open en bleek er een heel klein ongeboren kindje in te zitten. De moeder wist niet dat ze zwanger was en dacht dat er iets anders aan de hand was... Op zulke momenten vraag ik me echt af waarom ze er dan geen echo van maken.
Die dag hadden we nog een open enkelbreuk, ze hebben heel veel gespoeld en schoongemaakt. Ik dacht dus dat het er met een keizersnede hard aan toe ging, maar nu zag ik dat de enkel ook alle onnatuurlijke kanten op kon 😂 Daarna kon de enkel gegipst worden. Zo de eerste dag zat erop, echt super leuk om te zien. Ze doen ook goed hun best om alles zo steriel mogelijk te doen, maar omdat kleren en doeken worden uitgewassen vraag ik het me af...

Dinsdag is de dag van de orthopedische operaties. Dr Stan is een orthopedische chirurg die uit Luxemburg komt, 17 jaar geleden is hij geëmigreerd naar Kenia en hij doet in dit ziekenhuis alle orthopedische operaties.
We begonnen met een enkel die op 2 plaatsen gebroken was, dit werd hersteld met plaatjes en schroeven.
Daarna kwam er een jongen met een bovenbeen fractuur, maar omdat je bovenbeen zo goed doorbloed is moeten ze na de operatie bloedtransfusie doen. Zoals jullie weten gaat het in het ziekenhuis niet echt op een rap tempo, maar ook bloed is een schaarste. Dus er was geen bloed. Daarom moest de jongen voor de operatie zelf een zak bloed geven, hij kreeg daar sodiumwater voor terug. Dit is zodat het bloed wat hij verliest tijdens de operatie, geen vol bloed is maar gemengd met sodiumwater. Een goed alternatief vind ik! Ook weer een interessante operatie om te zien, omdat filmpjes/foto's soms meer zeggen dan als ik het uitleg voeg ik de foto's en filmpjes toe. Jullie moeten zelf beslissen of jullie ze willen kijken!  Maar ik dacht dus die operaties van maandag er hard aan toe gingen, orthopedische operaties slaan echt alles 😂. Er word getimmerd, geboord getrokken en geduwd. Maar wat duren deze operaties lang...

Woensdag ga ik ook weer met veel plezier naar theatre, het is een leuk team waarbij vragen altijd welkom zijn! Er was vandaag nog een orthopedische operatie omdat ze daar gisteren niet aan toegekomen waren. Tegelijk was er een spoedkeizersnede in de andere ok, ik ging hiernaar toe om de baby weer in ontvangst te nemen. Gelukkig was hij helemaal gezond, toch blijft het gaaf om een baby'tje voor het eerst in je armen te hebben!
Later op de middag kwam er man binnen met een buik die eruit zag als een ballon, en zo klonk de buik ook. De man moest zwart overgeven, er werd mij verteld dat het oud bloed was en maagsappen. Hij had een maaginfectie, die heeft zijn maag geperforeerd en daardoor is de infectie naar zijn buik gegaan. Toen zijn buik open werd gesneden was het  een groot zwembad met PUS, ik heb nog nooit in mijn leven zo veel pus gezien!!! Ze hebben 5l pus uit zijn buik gepompt, en heel veel gespoeld. Na de operatie werd mij verteld dat hij met de deze diagnose binnen 42 uur geopereerd zou moeten worden, de man was 5 dagen geleden opgenomen...  Waarom dit dan niet gebeurd?? is mij en de vpk van de OK ook een raadsel.

Donderdag ochtend was er ineens een verrassing, er was post uit Nederland!! Echt super leuk om al die mooie en lieve kaarten door te lezen. Dit was ook een mooi extra zetje in de rug voor de laatste 2 weken, bedankt allemaal!
Verder was het een vandaag een rustige dag, maaaar ik mocht nu zelf assisteren bij een keizersnee. SUPER GAAF!!  Dit wil ik vaker doen, want na alleen kijken naar de operaties wil ik zelf ook een keer aan de slag. Ze leren me veel over welke laag wat is, en leggen alles aan mij uit. Ze hebben er ook begrip voor dat wij alles in Nederlands uitgelegd krijgen en ik dus vaak niet weet welk gereedschap/materiaal de chirurg bedoeld. Verder was het een rustige dag. Er kwam nog een meisje uit een ander ziekenhuis met een totaal ruptuur. Dit is net echt een puzzel, heel moeilijk om te ziet wat waarbij hoort. Dus het duurde bijna 2 uur voordat het er weer een beetje normaal uitzag... 😬
Onze eerste week theatre zit er alweer op, ik heb me echt super goed vermaakt en veel geleerd!!
Ik had Phoebe beloofd om een keer Hollands te koken, vanavond was het zover. Ik had gekozen voor penenstamp, het moest een makkelijk gerecht zijn omdat Phoebe maat 1 gaspit heeft en een bak op kolen. Maar ze waren er blij mee en ze vonden het erg lekker. (Tenminste dat zeiden ze). 😂

Ook ben ik de afgelopen weken hard bezig geweest met dingen die ik voor het ziekenhuis wil kopen van het sponsorgeld. Ik kwam erachter dat de spullen die ik wilde duurder zijn dan ik dacht... Maar ook de kleine dingen zijn erg belangrijk en soms meer gemist. We hebben er voor gekozen om kinderbloeddruk meters te kopen, omdat ze deze gewoon niet hebben. Ook kwamen ze fetalscopes (een soort trompetje om te luisteren naar de hartslag van het kindje in de buik) te kort. Daarnaast hebben we voor theatre nieuwe crocs besteld omdat deze erg versleten zijn. En thermometers zijn een enorm schaarste in het ziekenhuis dus ook die hebben we besteld! Zo maken we het voor het personeel in het ziekenhuis toch een stuk makkelijk, ookal had ik ze nog veel meer willen geven! 😉

En dan nu op naar de laatste week stage, ook op de operatiekamer! Stiekem ook wel weer lekker om te gaan aftellen 😊

1. Pep:
    Mooi verslag weer Em! Boordevol ervaringen. Ook ik ben aan het aftellen😊
  2. Jenny:
    19 juni 2018
    Stil in m.n hart ben ik jaloers op je emma. Liefs jenny
  3. Kim:
    19 juni 2018
    Wauw Emma, lees nu pas je eerste blog maar wat maak je gave dingen mee! Geniet ervan en neem al je ervaring mee!
    Super!!!
  4. Bea:
    19 juni 2018
    Hoi Emma, wat heftig allemaal maar erg mooi voor je om het mee te mogen maken. Vind je echt stoer hoor!!!
  5. Regina:
    19 juni 2018
    Wat een ervaring zeg! Hier zul je heel veel gezien en geleerd hebben ja ;)
    Nog een weekje, zet hem op! En heel veel plezier nog tijdens deze laatste loodjes!

Tot gauw Em,

Groetjes
  6. Marion:
    19 juni 2018
    Wauw Emma, wat een verhalen weer iets om nooit meer te vergeten en wat een ervaringen! Nu succes nog met de laatste week en vooral het laatste weekend lekker genieten daar nog tot gauw😘
  7. Jenny Boer:
    19 juni 2018
    Ha Emma, bijzondere verhalen, leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt! Gaaf dat je dit doet! Succes nog deze laatste weken en tot volgende week!
  8. Oke Geurt:
    19 juni 2018
    Emma, echt supergaaf wat je allemaal meemaakt. Fijn je blog te lezen en te zien dat het je goed gaat. Geniet van de laatste weken en het is toch ook wel weer fijn als je terug bent ( voor ons). Gr. Geurt
  9. Suus:
    19 juni 2018
    Wauw Emma wat een ervaringen!! Geniet van je laatste week tot snel liefs de Woestjes
  10. Mariette:
    19 juni 2018
    Zeker heel gaaf en mooi wat je allemaal meemaakt,maar ik weet zeker dat het ook weer fijn is om weer naar huis te gaan.
    Tot snel en dikke knuffel van Hans en Mariëtte xxx
  11. Marianne:
    19 juni 2018
    Wat een verhalen! Bizar en genieten tegelijk! Echt zo gaaf allemaal dat jij dit van dichtbij mag meemaken. Succes met de laatste loodjes! ;) groetjes!
  12. Tamara:
    20 juni 2018
    Wow Emma wat heb je al veel meegemaakt zeg.... leuk om zo op de hoogte te blijven
  13. Jacqueline Weijtens:
    20 juni 2018
    Hoi Emma..echt gaaf dat jij dit allemaal mee maakt. Dat wordt effe schakelen als je het Elisabeth Ziekenhuis binnen wandelt in augustus!
  14. Joan:
    20 juni 2018
    Allemachies...je komt straks thuis met een mega groei in levenservaring!!!! Onder de indruk!!!!
  15. Patricia le Cluese:
    20 juni 2018
    Indrukwekkend Emma wat jij allemaal meemaakt. En je schrijft erg leuk. En beeldend (en dat is dan wat minder met 5 l pus 😁) Nog een laatste bijzondere week. Veel groetjes. X
  16. Peter:
    21 juni 2018
    Dus ik moet gewoon jou bellen als mijn baarmoeder te groot word? Fijn dat te weten ;-)